Gdziekolwiek dzisiaj patrzę, widzę słowa bezglutenowe. Wiele osób, z którymi rozmawiam, mówi mi, że albo nie tolerują glutenu, albo ze względów zdrowotnych wybrały dietę bezglutenową.

Postanowiłem więc zbadać, dlaczego wydaje się, że nastąpił tak ogromny wzrost zarówno w społeczności bezglutenowej, jak i w cukrzycy typu 2.

Nie tak dawno temu lekarze poinstruowali tylko osoby z celiakią lub nietolerancją glutenu, aby odcinały gluten od diety.

Był także czas, kiedy większość osób z cukrzycą miała cukrzycę typu 1 i najczęściej urodziła się z nią.

Nietolerancja glutenu

W przeszłości celiakia była głównie związana z predyspozycjami genetycznymi, a następnie niektóre czynniki wywoływały objawy choroby. Nasilenie i główne objawy celiakii polegają na tym, że gluten przykleja się do ścian jelit i zatrzymuje zdolność organizmu do jedzenia. Prowadzi to do niedożywienia. Jeśli ta opcja nie zostanie aktywowana, osoba może umrzeć z głodu, mimo że ma dużo do jedzenia.

Nietolerancja glutenu ma związek z faktem, że organizm identyfikuje gluten jako patogen i powoduje objawy takie jak niestrawność, zespół jelita drażliwego, zmęczenie i inne nieprzyjemne reakcje alergiczne. Po usunięciu glutenu z diety objawy ustają.

Inna grupa ludzi jest bezglutenowa ze względu na ich wrażliwość, nie zawsze mają silne objawy, ale po prostu nie czują się dobrze, mogą być drażliwi i mają mało energii.

Ostatnią grupą są ludzie, którzy z własnej perspektywy wybierają dietę bezglutenową, która zapewnia korzyści zdrowotne, utratę masy ciała, lepszą energię, zwiększoną wydajność sportową itp. Poprzez wyeliminowanie glutenu.

Wszystkie powyższe grupy muszą być bezglutenowe, z wyjątkiem ostatniej grupy, która ze względów zdrowotnych wybrała dietę bezglutenową.

historia

Liczba osób cierpiących na celiakię i nietolerancję glutenu stale rośnie od lat 50. XX wieku. W ciągu ostatnich 40 lub 50 lat liczba ta wzrosła do epidemii. Inna powszechna choroba, cukrzyca typu 2, również rozwinęła się w epidemię w tym samym okresie. Te dwa warunki są związane z dietą i konsumpcją żywności.

Ta równoległość wynika z kolejnego stałego wzrostu, mianowicie uprzemysłowienia żywności. Ludzie jedzą o wiele więcej glutenu niż kiedykolwiek wcześniej, często kiedy nawet o tym nie wiedzą. Pszenica, żyto i jęczmień, które są głównym źródłem glutenu, zostały uprzemysłowione do tego stopnia, że ​​ziarna te nawet nie przypominają ich pierwotnej natury. Pochodne pszenicy są stosowane nie tylko jako dodatek w dużym odsetku przetworzonej i pakowanej żywności, ale także w wielu innych produktach, które stosujemy na naszej skórze i które przyjmujemy jako leki i leki. Te dodatki na bazie pszenicy mają nazwy, których większość ludzi nie zna i dla których nie wiedzą, że jedzą gluten.

Jakość odżywcza wszystkich tych przetworzonych produktów spożywczych jest bardzo niska, są one wypełnione cukrami i solami, które doprowadziły do ​​epidemii otyłości i prawdopodobnie cukrzycy typu 2, przetworzyły złe tłuszcze.

Inną przyczyną nietolerancji glutenu wspomnianej w moich badaniach jest problem, że dzieci, podobnie jak trzy miesiące temu, są zbyt wcześnie karmione glutenem. Istnieją również dowody na to, że dzieci karmione zbożem po siedmiu miesiącach częściej chorowały na celiakię lub nietolerancję glutenu. Może to również wynikać z faktu, że żywność dla niemowląt i płatki zbożowe, którymi karmione są te niemowlęta, są wysoko przetworzone i zawierają chemiczne dodatki i dodatki z pochodnych pszenicy, które mogą do tego przyczynić się.

Niektóre rozwiązania

Unikaj spożywania zbyt dużej ilości przetworzonej żywności opakowanej i zmień dietę, aby zawierała znacznie większy odsetek świeżych owoców i warzyw, w tym niektórych surowych warzyw. Jeśli chcesz być bezglutenowy, zamień ziarna glutenu na inne zdrowe produkty pełnoziarniste, takie jak brązowy ryż, komosa ryżowa, proso lub amarant. Przeczytaj etykiety i dokładnie wiedz, jakie składniki znajdują się w twoim menu. Być może będziesz musiał zadzwonić do producenta, aby upewnić się, że produkt nie zawiera glutenu.

Nietolerancja glutenu i cukrzyca typu 2 to dwie niefortunne konsekwencje związane z uprzemysłowieniem naszych nowoczesnych zasobów żywności. Zastanów się nad naturalnymi pełnymi pokarmami i ogranicz lub wyeliminuj przetworzone i rafinowane produkty spożywcze z diety.